Siłownia również dla kobiet – korzyści zdrowotne z ćwiczeń

Ćwiczenia fizyczne gwarantują nie tylko smukłą, wymodelowaną sylwetkę i dobre samopoczucie, ale wykonywane regularnie przekładają się także na zdrowie. Korzyści dla organizmu można wymienić co najmniej kilka.

1. Wzmocnienie kości

Szczególnie kobiety narażone są na dolegliwości związane z osteoporozą, czyli obniżoną masą tkanki kostnej, co w konsekwencji prowadzi do poważnych zwyrodnień. W profilaktyce ważna jest dieta bogata w wapń i witaminę D, ale wskazane są również treningi siłowe. Dzięki nim zwiększa się wytrzymałość kości i ich gęstość mineralna (nawet o 13% w przeciągu pół roku regularnych ćwiczeń).

 

2. Zapobieganie cukrzycy

Dzięki treningom siłowym możliwe jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy. Na obniżenie poziomu glukozy we krwi korzystnie wpływają ćwiczenia, dzięki którym ilość cukrów prostych we krwi może zostać zmniejszona nawet o 23%. Przy regularnych treningach realnie wpływa to na ryzyko pojawienia się schorzenia, które obecnie staje się coraz powszechniejsze.

 

3. Łagodzenie stanów zapalnych stawów i ich zapobieganie

Odpowiednio dobrane ćwiczenia pomagają w walce z bólem stawów. Szczególnie wskazane są w wypadku dolegliwości karku i grzbietu.

Zapalenie stawów może prowadzić do ich uszkodzenia, trening w siłowni może być sposobem na uniknięcie takich konsekwencji.

 

4. Wzmocnienie serca

Aktywność fizyczna ma duże znaczenie w profilaktyce chorób serca, powoduje bowiem zwiększenie jego wydolności. Codzienne ćwiczenia przyczyniają się także do obniżenia ciśnienia krwi nawet o 20%. Jest to szczególnie korzystne dla osób, które borykają się z tym problemem i nie stosują farmakoterapii.

 

5. Przeciwdziałanie wadom postawy

Trening na siłowni niejako wymusza przyjęcie prawidłowej postawy – wyprostowane plecy i podniesione piersi są naturalne na przykład, gdy podnosimy ciężary. Regularnie powtarzane ćwiczenia sprawią, że prawidłowa postawa stanie się nawykiem.

 

6. Zapobieganie urazom

Im nasze mięśnie są słabsze, tym większe ryzyko wystąpienia bolesnych urazów. Trening na siłowni pozwala na wzmocnienie różnych grup mięśni, co przełoży się na ogólną sprawność oraz mniejszy ryzyko kontuzji. Urazy mogą wiązać się nawet z wykonywaniem codziennych czynności, dlatego przeciwdziałanie im poprawi komfort życia – zwłaszcza w przypadku takich dolegliwości, jak te związane z kolanami, które uniemożliwiają albo w znacznym stopniu utrudniają normalne funkcjonowanie.