Hantelki na siłowni

Hantle należą do podstawowego wyposażenie każdej siłowni i mają wielu zwolenników wśród trenujących, którym zależy na wzmocnieniu mięśni rąk. Ćwiczenia z ich wykorzystaniem polecane są osobom niezależnie od wieku, sprawności fizycznej i płci – zarówno mężczyźni, jak i kobiety mogą z powodzeniem korzystać z hantli.

Zalety ćwiczeń z hantlami

Popularność ćwiczeń z wykorzystaniem hantli nie jest przypadkowa – nie są one trudne, a przynoszą spodziewane efekty, pomagając w zarysowaniu mięśni i ich wzmocnieniu. Należą do typowych ćwiczeń siłowych, w związku z czym rozwój mięśni łączy się z modelowaniem określonych partii ciała i ich wysmukleniem. Trening korzystnie wpływa także na stan kości i ich wzmocnienie.  

 

Dobór hantli

Na wyposażeniu siłowni powinny znajdować się hantle o różnym rozmiarze i ciężarze, co pozwala na indywidualne zaplanowanie treningu. Przed przystąpieniem do ćwiczeń konieczne jest wypróbowanie kilku opcji – hantle nie mogą być zbyt lekkie, bo ćwiczenia nie przyniosą oczekiwanego rezultatu, z kolei zbyt duże obciążenie może skończyć się kontuzją. Optymalnym wyborem będzie sprzęt, który przy podnoszeniu stawia trenującemu lekki opór, dzięki temu mięśnie mają szansę pracować najbardziej efektywnie. W celu doboru hantli najlepiej wykonać około 10 powtórzeń, by ocenić, jak duże dają obciążenie. Na wybór ciężaru wpływa także cel treningu – aby pracować nad siłą rąk warto wybrać mniejszy rozmiar hantli, a za to wykonać większą liczbę powtórzeń. W przypadku ćwiczeń mających na celu budowanie wytrzymałości zalecana jest mniejsza ilość powtórzeń wykonywanych z użyciem cięższych hantli.

 

Ćwiczenia dla kobiet i mężczyzn

Kształtowanie mięśni rąk to cel, który stawiają sobie zarówno kobiety, jak i mężczyźni odwiedzający siłownie. Hantle są w związku z tym niezbędnym i bardzo uniwersalnym elementem wyposażenia. Umożliwiają indywidualne zaplanowanie ćwiczeń, dzięki którym można osiągnąć różny efekt – w zależności od wybranego ciężaru oraz ilości powtórzeń. Panom zależy przede wszystkim na wzmocnieniu i wyeksponowaniu mięśni. Jednak takiego efektu często obawiają się kobiety. Wbrew pozorom odpowiednio dobrane ćwiczenia nie będą skutkowały wypracowaniem sylwetki kulturysty, ale wysmukleniem rąk i ramion dzięki spaleniu nadmiaru tłuszczu w tych okolicach.

Zarówno w przypadku pań, jak i panów najważniejsza jest regularność – na początku najlepiej zacząć od treningów dwa razy w tygodniu, w trakcie których ćwiczeniom z hantlami poświęcimy około 15-20 minut. Stopniowe możliwe będzie zwiększanie obciążenia.